italy
Italy

گواهینامه CE برای دوزینگ پمپ

گروه صدور گواهی محصول اروپا ، سی ای ، CE Mark


تولیدکنندگان انواع پمپ های دوزینگ یا مترینگ پمپ ها که قصد صادرات این محصول به کشورهای خارجی به خصوص اتحادیه اروپا و ترکیه را دارند ، باید با توجه به هر یک از اجزای برقی، سلونوئیدی، هیدرولیکی و یا پنوماتیکی بکار رفته در این نوع پمپها ، انطباق محصول را با دایرکتیوهای مرتبط اروپایی موضوع نشان CE اثبات نمایند.

 

دوزینگ پمپ چیست ؟

پمپ های دوزینگ که با نام مترینگ پمپ نیز شناخته شده اند، قادر می باشند تا دوز مشخصی از یک سیال را تزریق و جابجا نمایند، از این حیث به آنها "پمپ تزریق" یا Injection Pump نیز گفته می شود.

در این نوع پمپها، دبی قابل تنظیم می باشد و در نتیجه عمل تزریق با توجه به فشار خط صورت می گیرد.


ساختار کلی و اجزای بکار رفته در دوزینگ پمپ

به منظور تزریق و یا جابجایی سیالات مورد نظر، نیروی محرکه دوزینگ پمپ بوسیله اجزای برقی (الکتروموتور)، سلونوئیدی (الکترومغناطیسی)، هیدرولیکی و یا پنوماتیکی تامین می شود، بنابراین تولیدکنندگان برای اخذ نشان CE برای دوزینگ پمپ، باید انطباق هر یک از این اجزاء محصول را با دایرکتیو اروپایی مرتبط با همان جزء ، نشان بدهند.

  • محرکه: به طور کلی نیروی محرکه دوزینگ پمپ ها، یک الکتروموتور جریان متناوب AC دور ثابت می باشد. در موارد خاص از الکتروموتورهای دور متغییر، موتورهای پنوماتیکی یا هیدرولیکی نیز استفاده می شود.

  • مکانیزم حرکت: در این پمپ ها حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل به حرکت رفت و برگشتی پیستون شده که باعث تراکم در کورس رو به جلو پیستون و انبساط در مرحله برگشت پیستون می شود.

  • تنظیم دبی: دبی دوزینگ پمپ ها، با تغییر طول موثر کورس و یا تغییر سرعت کورس تنظیم می گردد. اکثر دوزینگ پمپ ها از یک پیچ میکرومتر برای تنظیم دبی استفاده می کنند. علاوه بر میکرومتر می توان از یک عملگر پنوماتیکی یا الکترونیکی استفاده کرد که این عملگرها با سیگنالی که از سیستم دریافت می کند، دبی را به صورت اتوماتیک تنظیم می نماید.

  • گذرگاه سیال: با توجه به خصوصیات سیال و سرویس کاری پمپ گذرگاه سیال طراحی می شود. مواردی دیگر همچون دما، ویسکوزیته سیال، خورندگی سیال، دبی و غیره در طراحی موثر می باشند.


دایرکتیو ماشین آلات (Machinery directive)

با توجه به وجود حرکت مکانیکی در دوزینگ پمپ، این محصول در دامنه کاربرد دایرکتیو ماشین آلات اروپا (2006-42-EC) قرار می گیرد.

استانداردهای اروپایی زیر مجموعه دایرکتیو Machinery اروپا که مرتبط با دوزینگ پمپ ها هستند :

  • ایمنی ماشین آلات - اصول عمومی برای طراحی - ارزیابی ریسک و کاهش ریسک

EN ISO 12100:2010

Safety of machinery — General principles for design — Risk assessment and risk reduction

  • پمپ ها و واحدهای پمپ مربوط به مایعات - نیازمندیهای ایمنی متداول

EN 809:1998+A1:2009

Pumps and pump units for liquids — Common safety requirements

با توجه به اینکه پمپ ها بطور کلی جزو ماشین آلات لیست شده در پیوست شماره چهار (Annex IV) دایرکتیو ماشین آلات قرار نمی گیرند، بنابراین نشان و تاییدیه CE آنها به روش خوداظهاری انجام می گیرد.


دایرکتیو وسایل برقی ولتاژ پایین (LVD) 

با توجه به الزام بند 1-5-1 که در پیوست شماره یک (Annex I) دایرکتیو ماشین آلات بیان شده، هنگامیکه یک ماشین (دستگاه) دارای منبع برقی باشد، طراحی، ساخت و تجهیز آن باید به گونه ای باشد که از تمامی خطرات مربوط به ماهیت الکتریکی آن وسیله پیشگیری شود.

بنابراین دوزینگ پمپ ها باید نیازمندیهای دایرکتیو وسایل برقی ولتاژ پایین یا LVD را برآورده نمایند.

با توجه به اینکه برای ایمنی برقی پمپ ها، استاندارد هماهنگ شده اروپایی ویژه ای وجود ندارد، تولیدکنندگان دوزینگ پمپ باید از انطباق محصول با نیازمندیهای پیوست شماره یک (Annex I) دایرکتیو LVD ، طبق روش ارزیابی انطباق قانونی مربوط به دایرکتیو LVD که همان روش خوداظهاری است، اطمینان یابند.


دایرکتیو سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) 

اجزای مورد استفاده برای ایجاد نیروی محرکه در دوزینگ پمپ، معمولا اجزای برقی (الکتروموتور) و یا سلونوئیدی (الکترومغناطیسی) هستند و باید نیازمندیهای دایرکتیو سازگاری الکترومغناطیسی اروپا (2014-30-EU) را برآورده نمایند.

استانداردهای اروپایی زیر مجموعه دایرکتیو EMC اروپا که مرتبط با دوزینگ پمپ ها هستند :

  • سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) - بخش 6-2 : استانداردهای عمومی - ایمنی برای محیطهای صنعتی

EN IEC 61000-6-2:2019
Electromagnetic compatibility (EMC) — Part 6-2 : Generic standards— Immunity for industrial environments

 

  • سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) - بخش 6-4 : استانداردهای عمومی - استاندارد انتشار برای محیطهای صنعتی

EN IEC 61000-6-4:2019

Electromagnetic compatibility (EMC) — Part 6-4: Generic standards — Emission standard for industrial environments

تاییدیه CE اجزای بکار رفته در پمپهای دوزینگ که دارای خواص تاثیر گذاری (انتشار) و تاثیر پذیری (ایمنی) الکترومغناطیسی هستند، با توجه به شدت و ریسک انتشار و ایمنی امواج الکترومغناطیسی ، بر پایه ماژول های ارزیابی انطباق موجود در دایرکتیو EMC ، می تواند از طریق خوداظهاری (ماژول A دایرکتیو) و یا ارزیابی تجهیز بوسیله نهاد صدور گواهینامه اروپایی (NB) و صدور گواهینامه EU Type examination (ماژول B دایرکتیو) ، انجام شود.

اما معمولا با توجه به اینکه تقریبا در همه موارد، سازندگان دوزینگ پمپ ، اجزای برقی (الکتروموتور) و یا سلونوئیدی (الکترومغناطیسی) بکار رفته در پمپ را از تامین کننده بیرونی تهیه نموده و خود در تولید این اجزاء مستقیما نقشی ندارند، CE مارکینگ دوزینگ پمپها برای دایرکتیو EMC ، با استناد به خوداظهاری انجام شده یا گواهینامه CE اخذ شده بوسیله تامین کننده، انجام می گیرد.


  •  پرسشها، ابهامات و اطلاعات فنی مورد نیاز درباره دریافت نشان و گواهینامه CE برای دوزینگ پمپ ها را از طریق سامانه دانش فنی با نوبل سرتیفیکیشن در میان بگذارید.

  • اگر درخواست ارزیابی محصول و دریافت گواهینامه CE برای دوزینگ پمپ را دارید، اطلاعات محصول را از طریق سامانه درخواست گواهی ارسال نموده یا با ما تماس بگیرید.

  • 021 888 999 11
  • phone
whatsapp