italy
Italy

روش اعتبارسنجی نهادهای صدور گواهینامه ایزو

گروه اعتباربخشی


هنگامیکه مجموعه شما نیاز به دریافت گواهینامه ایزو دارد ، آسان ترین و سریع ترین راه برای پیدا کردن نهاد صدور گواهی ، جستجوی در گوگل است . اما آیا می دانید گواهینامه هایی که بوسیله اکثر مجموعه هایی که بعنوان ارائه دهنده گواهی ایزو در صفحات اول جستجوی گوگل نمایش داده می شوند ، متاسفانه فاقد اعتبار و جعلی هستند ؟

 

نهاد صدور گواهی و گواهی ایزوی معتبر چه ویژگی هایی دارند ؟

1. گواهی ایزو فقط باید بوسیله نهادهای صدور گواهی که دارای اکردیته (اعتبار) از نهادهای اعتباردهنده ملی و دولتی عضو مجمع جهانی اعتباردهندگان یا IAF هستند ، صادر شود .

توجه : سازمان های داخل کشور و یا مجموعه های موسوم به "اعتباردهنده خارجی مستقل" که جزو نهادهای اعتباردهنده ملی و دولتی عضو مجمع جهانی اعتباردهندگان یا IAF نباشند ، مجوز قانونی برای اعتباربخشی به نهادهای صدور گواهی ندارند .

گواهینامه های ایزوی ارائه شده بوسیله مجموعه هایی که خود را تحت اعتبار یا متصل به سازمانهای فاقد وظیفه اعتباردهی یا بدون عضویت در IAF ، مانند سازمان صنایع و معادن ، انجمن ها و اتحادیه ها ، دارنده پروانه مهندسی و نماد اعتماد الکترونیک و غیره معرفی می نمایند، فاقد ارزش قانونی است .

 روش راستی آزمایی اعتبار نهاد صدور گواهی نوبل سرتیفیکیشن و ردیابی آن به IAF


2. محتوا و اطلاعات ضروری برای گواهینامه معتبر ایزو که بوسیله یک نهاد صدور گواهی معتبر ارائه می شود ، باید بر پایه نیازمندیهای بیان شده در بند 2.8 از استاندارد ISO/IEC 17021-1 و همچنین الزامات نهاد اعتباردهنده عضو IAF ، که گواهی تحت اعتبار آن صادره شده ، باشد .


3. تقریبا تمام مجموعه های بدون اعتبار که گواهی ایزو نامعتبر ارائه می نمایند ، دارنده وب سایتی می باشند که هاست و دامین آن در بیرون از ایران ثبت شده و گواهینامه های جعلی خود را بروی وب سایتی که ادعا می نمایند در خارج از کشور بارگزاری شده، ثبت می نمایند .

ثبت گواهی در وب سایت نهاد گواهی دهنده ، به هیچ عنوان نشان دهنده اعتبار گواهی نبوده و برای اعتبارسنجی و راستی آزمایی گواهینامه ، فقط باید با نهاد اعتبار دهنده عضو IAF که گواهی تحت اعتبارش صادر شده ، مکاتبه نمود .

دانلود فایل راهنما برای روش راستی آزمایی اعتبار گواهی های نوبل سرتیفیکیشن در وب سایت نهاد اعتباربخشی ایتالیا


4. تبلیغ و ارائه خدمات صدور گواهینامه تنها باید بوسیله یک نهاد صدور گواهی معتبر انجام شود ، نه یک شرکت مشاور و یا واسطه .

گواهینامه هایی که بوسیله مجموعه هایی که در تبلیغاتشان، ارائه خدمات مشاوره و صدور گواهی همراه با هم قید شده باشد ، فاقد ارزش است .


5.مدت زمان منطقی و واقعی که برای پذیرش و بررسی درخواست گواهینامه ، ارائه پیشنهاد و بستن قرارداد ، برنامه ریزی و انجام ممیزی ، تهیه گزارش ممیزی بوسیله آدیتور و بررسی آن و در نهایت تصمیم ثبت و صدور گواهینامه ایزو ، باید اختصاص یابد ، نمی تواند بسیار کوتاه مثلا طی یک هفته یا کمتر از آن انجام بشود .

گواهینامه های ایزوی ارائه شده بوسیله مجموعه هایی که در تبلیغاتشان ، صدور گواهی ایزو بصورت فوری و یا مدت زمان برای ارائه گواهی ایزو اعلام می نمایند، فاقد ارزش و نامعتبر هستند .


6. نهادهای صدور گواهی معتبر خارجی تنها یک نماینده درون ایران داشته و نهادهای صدور گواهی ایرانی معتبر نیز معمولا فاقد نمایندگی در استان ها می باشند ، بنابراین مجموعه هایی که در تبلیغات ، خود را دارنده نمایندگی های استانی معرفی می نمایند ، گواهینامه معتبر ایزو ارائه نمی دهند .


7. گواهینامه های ارائه شده بوسیله مجموعه هایی که همراه با تبلیغ خدماتی نظیر ارائه پکیج مستندات ایزو ، بدون انعقاد قرارداد، بدون برنامه ریزی و انجام ممیزی صورت می پذیرد ، فاقد اعتبار است .


8. مجموعه هایی که خدمات صدور گواهی را مانند یک کالا برای فروش تبلیغ می نمایند ، مثلا درصدی را بعنوان تخفیف قابل توجه برای دریافت گواهی بروی وب سایت خود اعلام نموده یا شرایط ویژه ای را برای ارائه گواهی ایزو به یک گروه خاص از شرکتها (مثلا پیمانکاران برای شرکت در مناقصه ها) تبلیغ می نمایند یا گواهی را بصورت اینترنتی به فروش می رسانند و یا گواهی ایزو را در قالب کارتهای طلایی، نقره ای و غیره به فروش می رسانند، مدارک جعلی و نامعتبر ارائه می دهند.


9. گواهینامه های ارائه شده بوسیله موسسات ثبت شرکت که در کنار تبلیغات و خدمات ثبتی خود اقدام به ارائه مدرک ایزو می نمایند ، نامعتبر و فاقد ارزش قانونی است.


  • پرسش ها یا ابهامات خود در ارتباط با اعتبار نهادهای صدور گواهینامه ایزو را می توانید از  سامانه دانش فنی ، با ما در میان بگذارید .

  • برای درخواست انجام ممیزی و دریافت گواهینامه ایزو از نوبل سرتیفیکیشن، بخش صدور گواهی سیستمهای مدیریت (ایزو) را ببینید.

  • 021 888 999 11
  • phone
whatsapp